Symbolikken/tanken bagved motivet på forsiden:
Det lille frø, som ligger i jorden, bærer livet i sig. Det vokser og bliver til nyt liv og det ”hellige frø”, som ligger i vore hjerter, får næring i troen på den treenige Gud- Gud Fader, Gud Søn og Gud Helligånd.
-og motivet på bagsiden:
Og ligesom det hele starter med et frø, som bliver til en plante eller et træ, ser vi her ”Livets Træ” og samtidig den opstandne Kristus, der bærer verden på sine skuldre.
Korsene på begge sider af messehaglen er et lille ”ekko” af de kors, der jo er den primære udsmykning i koret i Sct. Povls kirke. I sig selv et fantastisk symbol på, hvordan vi ser himlen igennem korset og som lader lyset skinne på os.
Farven på messehaglen udfordrer nogle, for er den blå eller grøn? Hvad er grøn og hvad er blå og hvor går grænsen for hvad der er det ene eller det andet? Jeg har udover den forårsgrønne silke, valgt denne petrol-farvede uld( som indeholder både den blå og den grønne farve) og den er nøje valgt ud fra de øvrige farver der indgår i kirkerummet. De spejler hinanden og arbejder sammen ligesom med havet. Det spejler himlen og lyset derfra.
En farve skal altid ses og – forstås, om man vil- i dens sammenhæng og ses som en helhed. Dette gælder også for både selve messehaglen og messehaglen i forhold til kirkerummet. Det er min opfattelse, at vi indimellem må udfordres på fornyelsen og vores opfattelse af hvad en farve er og hvad den kan!
Ligesom messehaglen symboliserer håb, liv og vækst, så er det også mit håb, at denne MH må bringe nyt liv ind i kirken med alt hvad den er og har i sig af farver og symbolik.
Den er blevet til under mange tanker og megen bøn og har i hvert fald personligt været meget værdifuld for mig at arbejde med.
Tak til Laura Lerneval, syersken og tak til Bettina Breiding, Brodøse for deres faglige dygtighed og for det gode samarbejde som vi har haft omkring denne messehagel.